Bengü Karaduman’dan Hepimiz Aynı Gemideyiz

Bengü Karaduman’dan Hepimiz Aynı Gemideyiz

553 views
0
PAYLAŞ

İstanbul Modern, Uluslararası Sanatçı Filmleri programının 5. yılında dünyanın farklı bölgelerinden 16 sanat kurumunun seçtiği videoları sunuyor.

Hepimiz Aynı Gemideyiz
Hepimiz Aynı Gemideyiz

İstanbul Modern, dünyanın farklı yerlerinden güncel video, kısa film ve hareketli görüntüleri bir araya getiren Artists’ Film International / Uluslararası Sanatçı Filmleri programını 21- 24 Kasım 2013 tarihleri arasında İstanbul Modern Sinema’da tematik seçkilerle gösteriyor. İstanbul Modern’in kısa süreli sergiler salonunda düzenlenen sergiyle 15 farklı ülkeden bu yıl seçilen yepyeni videolar 21 Kasım’dan 23 Şubat’a dek izleyiciyle buluşuyor. Sergide Bengü Karaduman’ın Hepimiz Aynı Gemideyiz adlı video enstalasyonun yanı sıra 18 farklı video çalışmasını ekran ve bilgisayarlardan izlemek mümkün olacak.

Her yıl ortaklarının kendi ülkelerinden bir sanatçı ve videolarını davet etmesiyle başlayan Uluslararası Sanatçı Filmleri programı için o yıla özel uluslararası bir video havuzu oluşturuluyor. Sonrasında, bu videolar kurumlar tarafından yürütülen küratöryel çalışmayla gösterim programları ve video sergileri olarak izleyiciyle buluşuyor. Uluslararası Sanatçı Filmleri için bu yıl  Bengü Karaduman’ın Hepimiz Aynı Gemideyiz başlıklı çalışmasını davet eden İstanbul Modern’den küratör Çelenk Bafra ve asistan küratör Senem Sekban, sanatçının videolarının toplu gösterimini de hazırladı. Yurtdışı ortaklarından gelen videolar ise Sigmund Freud’un Uygarlığın Huzursuzluğu kitabındaki tanım ve kavramlardan yola çıkan dört tematik program olarak kurgulandı.

Dünyanın farklı  bölgelerinden on altı sanat kurumunun ortaklığıyla gerçekleştirilen programın 2013 yılı ortakları: Birleşik Krallık’tan Whitechapel Gallery, İtalya’dan GAMeC / Galleria d’Arte Moderna, Arjantin’den Fundación Proa, ABD’den Ballroom Marfa, Yeni Zelanda’dan City Gallery Wellington, Vietnam’dan San Art, Çin’den Para/Site, Sırbistan’dan Belgrade Cultural Centre, Fas’tan Cinémathèque de Tanger, İsrail’den New Media Center, Almanya’dan Neuer Berliner Kunstverein Video-Forum, Afganistan’dan Centre for Contemporary Arts Afghanistan, Norveç’ten KINOKINO Centre for Art and Film, Hindistan’dan Project 88, Vietnam’dan Hanoi DOCLAB ve Türkiye’den İstanbul Modern.

bengukaraduman01
Bengü Karaduman

Bengü Karaduman Toplu Gösterimi

İstanbul Modern, Uluslararası Sanatçı Filmleri’nin bu yılki programına Bengü Karaduman’ın 2012 yapımı Hepimiz Aynı Gemideyiz başlıklı videosuyla katılıyor. Sergide video enstalasyon olarak görülebilecek bu eserin yanı sıra İstanbul Modern Sinema’da Bengü Karaduman’ın videolarının toplu gösterimi yapılacak: Gece Kutbu 2013, 7′ 50”, Gündüz Kutbu 2013, 5′ 18”, Yeni Bir Beden için Eskiz (performans), 2012, 3′ 48”, Hepimiz Aynı Gemideyiz, 2012, 3′ 22” , Tenimin Dışında, 2010, 3’ 1’’, Ayna Gölgeleri, 2007, 5’ 15’’

Çalışmalarında gerçeklik algısının çok katmanlı doğasına odaklanan Bengü Karaduman (1974), gerçeğin tanımlanamaz ve değişken yapısından yola çıkarak, algının görme ve ayrıştırma biçimleri üzerine düşünür. Hayatta karşılaşılan somut durumları bilinç ve bilinçaltı düzeylerinde bireysel olarak yeniden tanımlar. Sanatçının üst üste iki ayrı video düzleminden oluşan çalışması Hepimiz Aynı Gemideyiz, içinde bulunduğumuz sistemi ayakta tutan tüm mekanizmalarla nasıl yüzleşebileceğimizi bilemeyişimize bir ağıt. Üst düzlemde yolculuk eden gemi, mevcut ekonomik sistemin ürünlerini ve üretim pratiklerini temsil ederken alt düzlemde su altında yüzen atlar fayton atlarının gerçek hikayesinden yola çıkarak, canlının emeğinin yanı sıra, canını da tüketilecek bir unsura dönüştüren günümüz politik ekonomisini temsil ediyor.

Bengü Karaduman, İstanbul Modern’in “Sizin Perşembeniz” başlıklı sanatçı atölyeleri kapsamında 21 Kasım saat 16.00-18.00 arasında katılımcılarla da buluşuyor. Çağdaş sanat alanında ağırlıklı olarak video ve yerleştirme üzerine çalışan sanatçı, atölyesinde sıradan bir konunun hikayeleştirilerek storyboard ile anlatımına odaklanıyor. Katılımcılar atölye çalışmasına, sabah güne başladıkları andan atölyeye katılım anına kadar geçen süreyi hikayeleştirerek başlıyor. Hikayenin akışının, ritminin ve görsel anlatı dilinin belirlenmesi ile devam eden çalışma, çizimler ve çeşitli betimlemeler ile tamamlanan storyboard uygulamalarının karşılaştırılması ile tamamlanıyor.

3.Nasan_Tur_Still2
3.Nasan Tur Still2

Programın 5.Yılı

 

2008 yılında “Art in the Auditorium” adıyla Londra’nın köklü sanat kurumu Whitechapel Gallery tarafından başlatılan ve sonrasında Uluslararası Sanatçı Filmleri olarak devam eden programın ilk ortaklarından olan İstanbul Modern, geçmiş yıllarda programa Ali Kazma, İnci Eviner, Ergin Çavuşoğlu ve Sefer Memişoğlu’nun çalışmalarıyla katılmıştı. Bu yıl, programın 5. yılı dolayısıyla Türkiye’den şimdiye dek davet edilmiş dört sanatçının video çalışmaları da ilk kez bir arada gösteriliyor. Ali Kazma, Jean Factory, 2008, 11’40”, Ergin Çavuşoğlu, Empire (after Andy Warhol), 2009, 9:43’, Sefer Memişoğlu, Breeze, 2011,  8’ 18’’, Bengü Karaduman, Hepimiz Aynı Gemideyiz, 2012, 3′ 22”

TEMATİK PROGRAMLAR: UYGARLIĞIN HUZURSUZLUĞU

 

BEDENİN ZAYIFLIĞI

58’ 10’’

Programda bedenin yaşam karşısındaki zayıflığı, hareketlerinin sınırlılığı ve insanın kendi bedeni üzerindeki hakimiyeti sorgulanıyor. İnsanın çağdaş toplum içerisinde kapladığı alanı nasıl kullanacağına karar veren iradesi ve devinebileceği alanları yaratırken varlığını da konumlandırabilmesi videolarda ele alınan konular arasında.

Kaia Hugin,1975, Five Parts – a Motholic Mobble (part 5), 2011, 08’50’’

KINOKINO Centre for Art and Film, Norveç

Katarina Zdjelar, My Lifetime (Malaika), 2011, 5’37’’

Belgrade Cultural Centre, Sırbistan

Alix Pearlstein, The Drawing Lesson, 2012, 7’13’’

Ballroom Marfa, Texas, ABD

Nasan Tur, Berlin Says…, 2009, 6’30’’

Neuer Berliner Kunstverein Video-Forum, Almanya

Marinella Senatore , ROSAS – The Attic#2, 2012, 30’

GAMeC / Galleria d’Arte Moderna, İtalya

 

Doğanın üstün gücü

49’ 57’’

Freud, insanı uygarlaştıran etkenlerden birinin doğaya hakim olamayışından doğan acısı olduğunu söyler. Doğa, insanı kaçınılmaz olana boyun eğmeye zorlarken, yapacaklarına yön vermesini de sağlıyor. Program, insanın doğaya karşı kendi kendini var etme çabasını konu alan videolardan oluşuyor.

Neha Choksi, Sweetheart, 2010-2011, 6’12”

Project 88, Hindistan

Neha Choksi, Minds to Lose, 2008-2011, 11’54’’

Project 88, Hindistan

Murray Hewitt, The Downfall of Light, 2011, 14’

City Gallery Wellington, Yeni Zelanda

Murray Hewitt, Smoke rises around the silent sea, 2011-2012, 5’41’’

City Gallery Wellington, Yeni Zelanda

Jessica Warboys, Pageant Roll, 2012 , 9’ 10’’

Whitechapel Gallery, Birleşik Krallık

Morgan Wong, Plus-Minus-Zero, 2010, 3’

Para/Site, Çin

 

Protezli Tanrı

54’ 45’’

 

Freud’a göre insanın diğer insanlarla ilişkilerini düzenlemek için geliştirdiği çözümlerin bir sonucu da, uygarlaşarak bir tür “protezli tanrı” haline gelmesidir. Programda yer alan video çalışmaları, uygarlığın günümüzde ulaştığı son nokta olarak görülen kent yaşamında bireylerin öteki olmanın edilgen biçimleriyle kurduğu iletişim biçimine odaklanıyor. Ortak alanlarda birbirine dokunan ilişkileri kültürel ve sosyo-politik düzlemde inceleyen videolar, bu süreçte geliştirilen iletişim diline de değiniyor.

Rahraw Omarzad, Gaining and Losing, 2012, 6’13’’       

Centre for Contemporary Arts Afghanistan, Afganistan

Ana Gallardo, Don Raul, 2012, 9’20’’

Fundacion Proa, Arjantin

Ana Gallardo, Estela, 1946-2012, 6’24”

Fundacion Proa, Arjantin

Hong-An Truong & Dwayne Dixon, The City & The City, 2010, 18’

Hanoi DOCLAB, Vietnam

Einat Amir, I will be your guide for this session, 2013, 14’48”

New Media Center, İsrail

 

Nevrotikleşme

64’ 29’’

 

Nihayetinde, toplumun kendi kültürel ideallerinin gerçekleşmesi adına bireye dayattığı engellemelerin çekilmez gelmesi, bireyi nevrotikleştirir.

                                                                                                              (Sigmund Freud)

Videolarda; küçük bir topluluktan toplum olmaya uzanan süreçte, birlik olma ruhuyla geleneklere dönüşen inanç ve davranışların, bireyler üzerindeki etkisi ve bunun toplumsal belleğe dönüşmesi ele alınıyor.

Eric and Marc Hurtado, Jajouka, Something Good Comes to You, 2012, 50’39’’

Cinémathèque de Tanger, Fas

Rahraw Omarzad, Third One, 2005, 13’50’’

Centre for Contemporary Arts Afghanistan, Afganistan

 

 

 

İstanbul Modern Sinema Gösterim Takvimi: 21-24 Kasım

 

21 Kasım, Perşembe

 

13:30 5. Yıl

14:30 Bengü Karaduman Toplu Gösterimi

15:30 5. Yıl

16:30 Bengü Karaduman Toplu Gösterimi

17:30 5. Yıl

18:30 Bengü Karaduman Toplu Gösterimi

22 Kasım, Cuma

13:30 Bedenin Zayıflığı 

14:30 Doğanın Üstün Gücü 

15:30 Protezli Tanrı

16:30 Nevrotikleşme

17:30 5. Yıl

23 Kasım, Cumartesi

13:30 Bedenin Zayıflığı 

14:30 Doğanın Üstün Gücü 

15:30 Protezli Tanrı

16:30 Nevrotikleşme

17:30 Bengü Karaduman Toplu Gösterimi

24 Kasım, Pazar

13:30 Bedenin Zayıflığı 

14:30 Doğanın Üstün Gücü 

15:30 Protezli Tanrı

16:30 Nevrotikleşme

17:30 5. Yıl

YORUM YOK

BİR CEVAP BIRAKIN