İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’ndan Ayşegül Sarıca’nın solistliğinde piyano resitali

İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’ndan Ayşegül Sarıca’nın solistliğinde piyano resitali

873 views
0
PAYLAŞ

İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası (İDSO), 24 Mayıs’ta Şef Erol Erdinç yönetiminde, piyanist Ayşegül Sarıca’nın solistliğinde vereceği seçkin eserlerden oluşan konserle yaza merhaba diyor. Program, sanatseverlere yönelik her zamanki gibi zengin içerikli bir klasik müzik şöleni vaat ediyor. 

IDSO logo

İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası (İDSO), 24 Mayıs Cuma günü saat 20.00’de, Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı’nda “Yaza Merhaba” konseri gerçekleştirecek. Şef Erol Erdinç yönetimindeki konserde piyanist Ayşegül Sarıca solist olarak yer alacak.

Konserde L. Bernstein’ın Candide Uvertürü, M. Ravel’in Sol Majör Piyano Konçertosu, U. C. Erkin’in Köçekçe’si, P. I. Çaykovski’nin Çiçeklerin Dansı, M. De Falla’nın Ateş Dansı, K. Karayev’in İki Dans adlı eseri, J. Brahms’ın Macar Dansı No. 5 Sol Minör’ü ve A. Haçaturyan’ın Kılıçların Dansı adlı eserleri seslendirilecek.

Şef Prof. Erol Erdinç müzik eğitimine Ankara Devlet Konservatuarı’nda A. Adnan Saygun’ un kompozisyon sınıfında başladı. Kompozisyon bölümünden mezun olduktan sonra aynı okulda öğretim görevlisi olarak atandı ve aynı zamanda Ankara Devlet Opera ve Balesi’nde piyanist olarak çalışmalarını sürdürdü. Erdinç, 1980 yılnda Ankara Devlet Opera ve Balesi’nde orkestra şefliğine atandı. 1983-2000 yıllarında Istanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın daimi şefi ve müzik yönetmeni olarak görev yaptı. Düzenli sezon konserleri yanı sıra, Istanbul Senfoni’yi Avrupa ve Türkiye içinde turnelere götürdü. Fransa, İtalya, Portekiz, Belçika, Hollanda, Lüksemburg, Rusya, Bulgaristan, Litvanya, Çekoslovakya, Meksika, Amerika, İspanya, Polonya, Brezilya ve Arjantin’de konuk şef olarak konserler verdi.  Erol Erdinç, Halen Hacettepe Üniversitesi bünyesinde Hacettepe Senfoni Orkestrası’nın Müzik Direktörlüğü’nü yapmakta, yurt içi ve yurt dışında yoğun konser çalışmalarına devam etmektedir.

********

Solist Ayşegül Sarıca, piyano öğrenimine İstanbul Belediye Konservatuvarı’nda Ferdi Statzer ile başladı. Sarıca, Paris Konservatuvarını 1953’te birincilik ödülüyle bitirdi. Daha sonra Marguerite Long ile çalışan sanatçı, 1959’da M. Long-Jacques Thibaud Uluslararası Yarışması’nda “Paris Kenti Ödülü’nü aldı. Piyanist, 1968’den itibaren Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nın solistliğini yaptı ve 1971’de Devlet Sanatçısı unvanıyla onurlandırıldı. 1974’de Fransa Kültür Bakanlığı tarafından kendisine “Chevalier de I’Ordre deş Arts et deş Lettres” madalyası verildi.

************

L. Bernstein’in Candide Opereti, Fransız filozof Voltaire’in 1759 tarihli aynı isimli hikayesinden yola çıkılarak yazılmıştır. Eserde hükümet, din ve toplumu da eleştiri çemberinin içine dahil ederek o zamanlar moda olan optimist felsefe hicvedilmektedir. Candide Uvertürü ise operetin en ünlü parçasıdır ve her yıl tüm dünyada yüzlerce kez seslendirilmektedir.

Süre: 4.30 dk.

L. BERNSTEIN (1918-1990)

************

M. Ravel’in Majör Piyano Konçertosu, bestecinin derinliğe ve dramatik unsurlar yansıtmaya özenmeyen müziğine güzel bir örnektir. Canlı tempodaki birinci ve üçüncü bölümlerinde caz müziğinin etkisini açıkça söyleyen Ravel, orta bölümde de Mozart’tan esinlenmiştir.

Süre: 22 dk.

M. Ravel (1875-1937)

****************

Türk besteci Ulvi Cemal Erkin’in Köçekçe eseri eski İstanbul eğlence geleneğine dayanmaktadır. Eski İstanbul’da kadın ve erkekler ayrı ayrı eğlenir, “köçek” adı verilen kadın kılığına girmiş erkekler, çalgı veya şarkı eşliğinde dens ederdi. Besteci, bu eğlencelerde çalınan müziklerden Karcığar ve Hicaz makamlarındaki bazı örnekleri derleyerek Dans Rapsodisi başlığıyla Köçekçe Süiti’ni oluşturmuştur.

Süre: 9 dk.

U. C. Erkin (1906-1972)

****************

P. I. Çaykovski’nin Fındıkıran Balesi ilk kez 18 Aralık 1892’de Lev Ivanov’un koreografisiyle Petersburg’da bestecinin kısa operası Yolante ile birlikte sahnelenmiş ve birinci perdede, ünlü balerinlerin yerine çocukların yer alması nedeniyle fazla başarı kazanamamıştır. Çaykovski’nin Op. 71a olarak kendi düzenlediği süit ise ilk kez 19 Mart 1892’de seslendirilmiştir. Vals temposunda zarif ve ince şekilde başlayan ve canlı bir finalle son bulan Çiçeklerin Dansı,  Çaykovski’nin en başarılı ve etkili parçalarından biridir.

P. I. Çaykovski (1840-1893)

*****************

M. De Falla, El Amor Brujo adlı bale eserini ünlü flamenko dansçısı çingene Pastoria Imperio’nun isteği üzerine bestelemiştir. Eserde, güzel ve işveli çingene kızı Lucia, her türlü cilveli ve ateşli danslarıyla, balenin temalarından olan hayaletin ilgisini çeker. Ateş Ayini Dansı önce gizemli trillerle girer; sonra bu ritim güçlenir. Bu rtimik kısmı, hayaletin daha yenilmediğini gösteren kısa bir sahne izler.

M. de FALLA (1876-1946)

********************

Azerbaycanlı besteci Kara Karayev`in 1958-59 arasında yazdığı bale eseri Yıldırımlı Yollarla’nın konusu, Güney Afrikalı yazar Peter Abrahams‘ın aynı adlı romanından alınmıştır.

Roman’da ırkçılık konusu, melez bir öğretmenin beyaz bir kıza aşkı ve ten renklerinin farklı olmasından dolayı yaşadıkları sorunlar çerçevesinde işlenmiştir. Bale’nin müziği de Afrika folklorundan esintiler taşır.

Kara Karayev (1918-1982)

***************

J. Brahms’ın Macar Dansları, büyük ölçüde Macar melodilerine dayanan 21 canlı dans ezgisidir. Bunlardan sadece 11, 14 ve 16 No’lu olanlar tümüyle özgün bestelerdir. 5 No’lu dans ise Brahms’ın geleneksel bir halk şarkısı sandığı ama Kéler Béla’ya ait olan “Bartfai emlek” (Bartfai Anısı) adlı çardaşı üzerine yazılmıştır. Macar Dansı No.5 belki de tüm dansların en popüler olanıdır.

Süre: 4 dk.

J. Brahms (1833-1897)

**************

A. Haçaturyan’ın 1942’de tamamladığı Gayaneh Balesi, 1939’daki Mutluluk Balesi’nden alınan dans ve motiflerle işlenmiştir. Haçaturyan, bu 16 kadar dans bölümünü içeren baleyi önce 1952’de, sonra da 1957’de elden geçirmiş, ayrı parçaları içeren orkestra süitleri oluşturmuştur. Balenin sonunda yer alan Kılıç Dansı, bu eserin en tanınmış bölümüdür. Ani tempo değişiklikleriyle ateşli havada sergilenen bu dans, bestecinin piyano konçertosunun son bölümünü de anımsatır.

A. Haçaturyan (1903-1978)

 

Yer: Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı

Tarih: 24 Mayıs 2013 Cuma

Saat: 20.00

Sef: Prof. Erol Erdinç

Solist: Ayşegül Sarıca (Piyano)

 

Bilet Satış Yerleri:

Ana Gişe: Taksim Meydanı AKM Önü Tel: 0212 232 23 53

Konser Öncesi: Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı

Online Gişe: mybilet.com

www.idso.gov.tr

YORUM YOK

BİR CEVAP BIRAKIN